Agfa APX 400 in Madrid

(Portuguese version below)

The first thing I read about the APX was that it is a film that must be exposed in the shadows and that for more details it should be pulled. I set a precedent for using it again, because I didn’t pay much attention to these details at the time I used it.

Another curious factor is the lens with which we photograph. It is said that the “new Lens” (I presume they are the current professional lenses that we have in the markets, full of automatisms that allow to register perfectly what we see) the contrast is more visible and this doesn’t need to measure the light in the shadows. The “older lenses” need to be more careful with the measurement in the shade so that we have a better contrast.

Of course when I photographed with APX I didn’t connect to any of this. I just measured the light in the areas I wanted for the result I imagined.
I photographed with my Nikon FM2 and a 50mm “old” and had several different contrast results.

In other posts, they refer to the APX as a poorly contrasted film. I can say that I had a very varied contrast. Some of my photographs stopped Street PAN and others the Ilford HP5 400. The less contrasted photos look like a small fog, with a full gray scale and black always quite salient. Draws the vision to that zone of the image.
It is clear in most of the images and I really like this detail. Note some grain, after all it is an ISO 400 film.
In the night shots it’s great. The grain is well hidden and the image continues having detail.

Is not APX slightly more sensitive to the infrared spectrum? I was left with this doubt in some of the images.

The photos were taken during my stay in Madrid, when I went to run the 10K of the Madrid Half-Marathon.
There were 4 days of rest with some friends and they served to know better the city that is wonderful.

It feels like coming back.

Gear: NIKON FM2 . 50MM . FUJI ACROS 400

A primeira coisa que li sobre o APX foi que é um rolo que deve ser exposto nas sombras e que para ter mais detalhes deverá ser puxado. Abri um precedente para o voltar a usar, até porque não tive em grande atenção estes detalhes na altura que o usei.

Outro factor curioso é a lente com que fotografamos. Diz-se que uma lente das “novas” (presumo que sejam as actuais lentes profissionais que temos nos mercados, cheias de automatismos que permitem registar de forma perfeita aquilo que vemos) o contraste é mais visível e isso faz com que não seja necessário medir a luz nas sombras. As lentes mais antigas necessitamos de ter mais cuidado com a medição na sombra para assim termos um melhor contraste.

Claro que quando fotografei com APX não liguei a nada disto. Apenas limitei a medir a luz nas zonas que queria para o resultado que imaginava.
Fotografei com a minha Nikon FM2 e com uma 50mm “das antigas” e tive vários resultados de contraste diferentes.

Em outros posts, referem-se ao APX como um rolo pouco contrastado. Posso dizer que tive um contraste bastante variado. Algumas das minhas fotografias parecem o Street  PAN e outras o Ilford HP5 400. As fotografias menos contrastadas parecem uma pequena névoa, com uma escala de cinzentos completa e o preto sempre bastante saliente. Chega a chamar a visão para aquela zona da imagem.
É nítido em grande parte das imagens e eu gosto muito desse detalhe. Nota-se algum grão, afinal é um rolo de ISO 400.
Nas fotografias nocturnas é óptimo. O grão está bem escondido e a imagem continua com detalhes.

Não será o APX ligeira mais sensível ao espectro infravermelho? Fiquei com essa dúvida em algumas das imagens.

As fotografias foram tiradas durante a minha estadia em Madrid, altura que fui correr os 10 KM da Meia maratona de Madrid.
Foram 4 dias de descanso com alguns amigos e serviram para conhecer melhor a cidade que é maravilhosa.

Fica a vontade de voltar.

Gear: NIKON FM2 . 50MM . FUJI ACROS 400

 

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