Madrid 1st Time

4 people by car on a 7 / 8h journey. We left at 6am in the morning from Lisbon and arrived in Madrid at 3pm. We stayed 4 days.

Part of our first day was to get to know the area where we were staying.
Cava Baja is the name of the street where we found the house we rented on Airbnb.
Very close to the center of Madrid (5 minutes from Plaza Mayor), proved to be a busy street from dinnertime until dawn. Full of tapas restaurants and small cozy bars.

Already at night we decided to walk a little more and went from Cava Baja to the Plaza Mayor.

As we traveled during Christmas and New Year, in the Plaza Mayor there was a Christmas market. It was giant. We passed narrow streets full of people, we discovered small hamlets, we ate Ham Snacks at the Museo del Jamón and we passed Puerta del Sol. It was crowded. Ah! we could not fail to taste the churros with hot chocolate.
On returning home, we stopped to meet the Pubs. We enter a pub close to our home for a beer.

The weather forecast for the following days was very cold and rainy. We traveled from Tuesday to Friday, and Wednesday would be the only day that wouldn’t rain. We were lucky almost every day  but the cold was breathtaking.

On Wednesday there was no rain. We used to walk more. We should have done about 15km on foot. We left in the morning and went to the Mercado de S. Miguel. We saw the Plaza Mayor by day and followed to the Gran Via.
The Gran Via is like our downtown Lisbon, but in a single avenue. It is huge and has all the possible shops . We traveled all the way to Plaza de Cibeles.

We passed by Plaza Cibeles and went down the entire Paseo del Prado street to Atocha. Of course we stopped to visit the Caixa Forum.

Atocha is the railway station that suffered the terrorist attack of 11 March 2004. It has a huge garden inside the station that looks like a forest and its architecture is magnificent. The lines where the trains circulate are a little outside the station building itself.
There is a monument of tribute to all the mortal victims of the attack that can be visited.

It was late at night and it was very cold. We decided to leave the museums for the next day. We made the rest of the way on foot to the house, passing by the Museo de la Reina Sofia.

Thursday we had some rain, but that didn’t make us stay at home.
On this day we wanted to visit a museum and then go through the Parque de El Retiro.
The museum on the way to the Retiro was the Prado. We concluded that it is always preferable to buy in advance and online tickets to any museum of any city. Unfortunately that day the Museo del Prado was with limited visits due to the number of visitors.
Since the Museo de la Reina Sofia was smaller, we quickly decided to buy the tickets online for later visit and so we spent the rest of the morning and early afternoon at the Parque de El Retiro.

The way back home was always done on foot so we could enjoy the culture of Madrid.

Friday was the day of our return.

Gear
2 kodak triX400 pushed to 800 + Nikon FM2 50 1.8
Flexaret Automat (medium format) + Kodak TMax 400
Flexaret
Kodak TRi X 400 – Pushed to 800

Lá fomos nós. 4 pessoas de carro numa viagem de 7/8h.

Saímos pelas 6h da manhã de Lisboa e chegámos a Madrid às 15h. Ficámos 4 dias.

Parte do nosso primeiro dia foi para conhecer a zona onde íamos ficar.
Cava Baja é o nome da rua onde encontrámos a casa que alugámos no Airbnb.
Muito perto do centro de Madrid (5 minutos de Plaza Mayor), revelou ser uma rua de grande movimentação a partir da hora do jantar até de madrugada.  Cheia de restaurantes de Tapas e pequenos acolhedores bares.

Já de noite decidimos andar um pouco mais e fomos desde a Cava Baja até à Plaza Mayor.

Como viajámos na época de Natal e Ano Novo, na Plaza Mayor havia um mercado de Natal. Era gigante. Passámos por estreitas ruas cheias de pessoas, descobrimos pequenas pracetas, comemos Bocadillos de Jamón no Museo do Jamón e passámos na Puerta del Sol. Estava lotado. Ah! não podíamos deixar de provar os churros com chocolate quente.
Ao voltar para casa, parámos para conhecer os celebres Pubs. Entrámos num perto de casa para beber uma cerveja.

A previsão do tempo para os dias seguintes era de muito frio e chuva. Viajámos de Terça a Sexta, e Quarta seria o único dia em que não haveria chuva. Tivemos sorte em quase todos os dias em relação à chuva, mas o frio era de cortar a respiração.

Na Quarta-Feira não havia chuva, mas foi o dia que senti mais frio. Aproveitanto o facto de não chover devemos de ter feito uns 15km a pé. Saímos de manhã e fomos ao Mercado de S. Miguel. Vimos a Plaza Mayor de dia e seguimos até à Gran Via.
A Gran Via é como a nossa baixa Lisboeta, mas numa só avenida. É enorme e tem todas as lojas possíveis.
Passámos pela Plaza Cibeles e descemos toda a rua Paseo del Prado até Atocha. Claro que parámos para visitar a Caixa Fórum.

Atocha, é a estação ferroviária que sofreu o atendado de 11 de Março de 2004.
É grandiosa. Tem um enorme jardim dentro da estação que parece uma floresta e a sua arquitetura é magnifica. As linhas onde circulam os comboios ficam um pouco fora do próprio edifício da estação.
Existe um monumento de tributo a todas as vitimas mortais do atentado que poder ser visitado.

Já era de noite e estava muito frio. Decidimos deixar os museus para o dia seguinte. Fizemos o restante caminho a pé até casa, passando pelo Museo de la Reina Sofia.

Quinta-feira tivemos um pouco de chuva, mas isso não fez com que ficássemos em casa.
Neste dia queríamos visitar um museu do Prado e depois passar pelo Parque de El Retiro.
Não deu e chegámos à conclusão que é sempre preferível comprar os bilhetes online e antecipadamente. Infelizmente nesse dia o Museo del Prado estava com as visitas limitadas devido ao numero de visitantes.
Visto que o Museo de la Reina Sofia era mais pequeno, rapidamente decidimos comprar os bilhetes online para mais tarde visitar e assim dedicarmos o resto da manhã e inicio da tarde, ao Parque de El Retiro.

O caminho de volta a casa era sempre feito a pé para assim podermos usufruir da cultura madrilena.